O co jde a k čemu to je
Součástí práce analytika je umět své výsledky předávat uživatelům v přístupném, přívětivém a zejména užitečném formátu. Cílem je podpořit využitelnost výstupů.
Ať už se jedná o report, výroční zprávu, webovou stránku nebo dashboard, je důležité pochopit potřeby potenciálních uživatelů již ve fázi přípravy a návrhu analytického výstupu.
A před vypuštěním do světa je užitečné výstup otestovat a zjistit, zda skutečně naplňuje očekávání a potřeby, přičemž nevznikají na straně uživatele překážky k jeho využití.
Sebediagnostika: je to vůbec pro mě?
- Produkujete analytické výstupy (reporty, weby, studie), které mají být využívány jinou skupinou lidí
- Máme signály, že potenciál pro využití výstupu není naplněný
- Máme zpětnou vazbu od uživatelů, že výstup není přehledný
V případě tvorby webového produktu je také důležité zajistit abychom: - měli dostatečnou kapacitu na to, abychom realizovali uživatelský výzkum ještě než se zadají specifikace developerům - měli možnost po spuštění webu provádět změny na základě uživatelského testování? Do jaké míry? Za jaké náklady
Případové studie
Tento návod jsme vyvíjeli s několika týmy (viz box vlevo):
Jak na to?
1. Definujte záměr uživatelského výzkumu
- Definujte si vaši designerskou výzvu. Například:
- jak bychom mohli zajistit, aby uživatelé snadno našli žádané informace
- jak bychom mohli zajistit, aby uživatelé snadno interagovali s webovou stránkou a plnili specifické úkony
2. Popište, kdo jsou potenciální čtenáři a uživatelé (uvnitř či mimo vaši organizaci)
- Vytvořte seznam lidí, kteří budou dotazováni v dalších krocích
- Vytvořte typického uživatele
- Oslovte 3 až 5 potenciálních uživatelů, kteří spadají do různých skupin na cca 30minutový rozhovor a položte jim následující otázky:
- Pro jaké účely byste využil/a daný výstup?
- Jaká máte očekávání od takového výstupu?
- Specifikujte jejich motivace, obavy a potřeby pomocí nástroje Value Proposition Canvas - viz níže
3. Pro každou skupinu popište:
- Co mají dělat pomocí vašeho výstupu / Jaké další činnosti budou navazovat?
- Jaké informace jsou nejdůležitější a jaké jsou vedlejší, případně co může ještě podpořit využití
- Co jim může bránit v jeho využití
4. Vyhodnocení a testování
Vyhodnoťte závěry uživatelského výzkumu pro tvorbu formy a obsahu vašeho analytického výstupu a vytvořte první prototyp. Ten můžete následně otestovat a ověřit, že výstup plní jejich očekávání.
Po provedení změn znovu otestujte analytický výstup s uživateli, abyste zjistili, zda byly provedené změny účinné.
Testování webu
1. Pobavte se s uživateli
Příprava:
- Vytvořte sadu témat, které chcete od uživatelů zjišťovat.
- Připravte sadu úloh (1 až 3), které uživatel bude vykonávat během testování. Nachystejte si přesné instrukce
- Připravte si sadu hypotéz ohledně toho, jaké překážky mohou vzniknout.
Realizace rozhovoru:
- Na začátku respondentovi vysvětlete, jak jeho vstupy použijte a hlavně ho ujistěte, že testujete web, nikoli jeho schopnosti
- V první části rozhovoru se zeptejte respondenta, jaké úlohy hodlá dělat a proč.
- Zadejte 1 až 3 předem připravené úlohy
- Pozorujte, jak úlohy realizuje respondent (tazatel nezasahuje, pouze pozoruje)
- Ve třetí části udělejte debrief
2. Vytvořte feedbackový dotazník
Příprava:
- Zvolte sadu otázek (System Usability Scale nebo UMUX) a škál pro odpovědi (většinou 1 až 5).
- Vytvořte dotazník např. v Google Forms.
- Rozhodňete si, zda dotazník bude distribuován přímo na stránkách pomocí prosby o feedback nebo cíleně přes email.
3. Syntéza výsledků
- Popište skupiny uživatelů, jejich charakteristiky a potřeby.
- Sepište identifikované překážky a popis jejich příčin.
- Prioritizujte problémy dle palčivosti a proveditelnosti řešení.
Tipy a triky, aneb na co si dát pozor
- Na průzkum lidé nemají moc času, snažte si uvědomit, jak je nezahltit, nikdy nenaplníme potřeby všech. Můžeme se dozvědět, že analytický výstup je zbytečný děláme ho špatně/nevyužitelně
- Není potřeba provést rozhovory se všemi možnými uživateli, stačí 3-5 lidí, kteří pokrývají širší spektrum potenciálních uživatelů
- Dejte zpětnou vazbu dotázaným lidem, aby věděli, jak jste zapracovali jejich podněty
- Uživatelský výzkum by měl být kontinuální proces. Na základě nových zjištění a feedbacku od uživatelů pravidelně aktualizujte a vylepšujte analytický výstup.
- Během rozhovoru je důležité nenavádět uživatele a neposkytovat mu rady.
- Vždy vysvětlit respondentům, že testujeme design webu a ne jejich schopnosti.
Další zdroje a literatura
Value Proposition Canvas
Pro každou cílovou skupinu popsat v následujícím pořadí:
- Potřeby: co je motivuje k využití našich služeb?
- Motivace: čeho chce náš uživatel dosáhnout? Jakou potřebu mu uspokojujeme?
- Obavy: co jim brání ve využití našich služeb?
- Popis nabízených služeb: jaké služby nebo produkty jim nabízíme, abychom uspokojili jejich potřeby?
Více k Value Proposition Canvas na webu 100 metod
Sada otázek pro dotazníkové šetření k webovému produktu
System Usability Scale
- Věřím, že většina lidí se naučí používat tento systém velmi rychle.
- Systém mi připadal zbytečně složitý.
- Myslel(a) jsem si, že používání systému bylo snadné.
- Myslím si, že bych potřeboval(a) podporu technické osoby, abych mohl(a) tento systém používat.
- Funkce v tomto systému byly dobře integrovány.
- Myslel(a) jsem si, že v systému bylo příliš mnoho nesourodosti.
- Představuji si, že většina lidí se naučí používat tento systém velmi rychle.
Více na webu 100 metod
UMUX
- Moje požadavky jsou splněny schopnostmi tohoto systému.
- Naučit se používat tento systém je snadné.
- Musím se naučit mnoho věcí, než budu moci tento systém používat.
- Práce se systémem je nepohodlná.
- Úkoly mohu efektivně dokončovat pomocí tohoto systému.
- Potřeboval(a) bych hodně času, abych se zvykl(a) na tento systém.
- Funkce systému jsou dobře integrovány.
Více např. na webu MeasuringU
Další zdroje
UK GOV. User research – Service Manual – GOV.UK