O co jde a k čemu to je
Součástí práce analytika je umět výsledky analýz předávat dalším uživatelům, a to se čím dál více děje pomocí webových stránek.
Před samotným rozvojem webového produktu je důležité umět sondovat potřeby budoucích uživatelů a přizpůsobit webový produkt jejim očekáváním.
Po vytvoření (první verze) webových stránek je užitečné je otestovat a zjistit, zda web skutečně naplňuje očekávání a potřeby, přičemž nevznikají na straně uživatele překážky k využití produktu.
Případová studie
V rámci projektu PANK jsme realizovali uživatelské testování prezentačního webu strategie RIS3 spolu s členy oddělení S3 na MPO.
Sebediagnostika: je to vůbec pro mě?
- Má webový produkt za cíl oslovit širší skupinu uživatelů?
- Máme dostatečnou kapacitu na to, abychom realizovali uživatelský výzkum ještě než se zadají specifikace developerům?
- Bude možnost po spuštění webu provádět změny na základě uživatelského testování? Do jaké míry? Za jaké náklady?
Jak na to?
Před začátkem rozvoje webu
Analyzujte cílové skupiny a jejich potřeby
Zmapujte zamýšlené uživatelské skupiny a popište aktivity, které by měly na webu dělat. Můžou vám pomoct následující postupy:
- vytvořte matici skupin a aktivit (pro každou skupinu identifikujet potřebu, kterou nejspíš potřebují splnit, např. najít konkrétní analýzu, exportovat data…)
- specifikujte jejich motivace, obavy a potřeby pomocí nástroje Value Proposition Canvas - viz níže
Pobavte se s cílovými skupinami
Oslovte 3 až 5 potenciálních uživatelů, kteří spadají do různých skupin na cca 30minutový rozhovor.
Položte jim následující otázky:
- Pro jaké účely byste využil*a stránku?
- Jaká máte očekávání od takového produktu?
Testování webu
Pobavte se s uživateli
Příprava:
- Vytvořte sadu témat, které chcete od uživatelů zjišťovat.
- Připravte sadu úloh (1 až 3), které uživatel bude vykonávat během testování. Nachystejte si přesné instrukce
- Připravte si sadu hypotéz ohledně toho, jaké překážky mohou vzniknout.
Realizace rozhovoru:
- Na začátku respondentovi vysvětlete, jak jeho vstupy použijte a hlavně ho ujistěte, že testujete web, nikoli jeho schopnosti
- V první části rozhovoru se zeptejte respondenta, jaké úlohy hodlá dělat a proč.
- Zadejte 1 až 3 předem připravené úlohy
- Pozorujte, jak úlohy realizuje respondent (tazatel nezasahuje, pouze pozoruje)
- Ve třetí části udělejte debrief
Vytvořte feedbackový dotazník
Příprava:
- Zvolte sadu otázek (System Usability Scale nebo UMUX) a škál pro odpovědi (většinou 1 až 5).
- Vytvořte dotazník např. v Google Forms.
- Rozhodňete si, zda dotazník bude distribuován přímo na stránkách pomocí prosby o feedback nebo cíleně přes email.
Syntéza výsledků
- Popište skupiny uživatelů, jejich charakteristiky a potřeby.
- Sepište identifikované překážky a popis jejich příčin.
- Prioritizujte problémy dle palčivosti a proveditelnosti řešení.
Na co si dát pozor
- Během rozhovoru je důležité nenavádět uživatele a neposkytovat mu rady.
- Vždy vysvětlit respondentům, že testujeme design webu a ne jejich schopnosti.
Další zdroje a literatura
Value Proposition Canvas
Pro každou cílovou skupinu popsat v následujícím pořadí:
- Potřeby: co je motivuje k využití našich služeb?
- Motivace: čeho chce náš uživatel dosáhnout? Jakou potřebu mu uspokojujeme?
- Obavy: co jim brání ve využití našich služeb?
- Popis nabízených služeb: jaké služby nebo produkty jim nabízíme, abychom uspokojili jejich potřeby?
Více k Value Proposition Canvas na webu 100 metod
Sada otázek pro dotazníkové šetření
System Usability Scale
- Věřím, že většina lidí se naučí používat tento systém velmi rychle.
- Systém mi připadal zbytečně složitý.
- Myslel(a) jsem si, že používání systému bylo snadné.
- Myslím si, že bych potřeboval(a) podporu technické osoby, abych mohl(a) tento systém používat.
- Funkce v tomto systému byly dobře integrovány.
- Myslel(a) jsem si, že v systému bylo příliš mnoho nesourodosti.
- Představuji si, že většina lidí se naučí používat tento systém velmi rychle.
Více na webu 100 metod
UMUX
- Moje požadavky jsou splněny schopnostmi tohoto systému.
- Naučit se používat tento systém je snadné.
- Musím se naučit mnoho věcí, než budu moci tento systém používat.
- Práce se systémem je nepohodlná.
- Úkoly mohu efektivně dokončovat pomocí tohoto systému.
- Potřeboval(a) bych hodně času, abych se zvykl(a) na tento systém.
- Funkce systému jsou dobře integrovány.
Více např. na webu MeasuringU
Další zdroje
UK GOV. User research – Service Manual – GOV.UK