O co jde a k čemu to je
Dva hlavní podněty jak začít pracovat na nové analýze jsou dostání úkolu od poptavetele, nebo identifikování znalostní potřeby organizace a analýzu provést na základě této potřeby. Tento popis se zabývá tím, jak tyto znalostní potřeby identifikovat a pracovat s nimi.
Při vývoji tohoto návodu jsme se inspirovali vyzkoušenou praxí tzv. Learning Agendas - viz zdroje na konci návodu.
Sebediagnostika: je to pro mě?
- Jste vedoucím či členem analytického oddělení?
- Jste zastupce odborného garanta v programu BETA?
- Máte zájem o to, aby se Vaše ministerstvo více staralo o své znalostní potřeby?
Jak na to
1. Ptejte se poptavatelů analýz
V kontextu dialogu s poptavateli analýz se ptejte na analýzy, které by do budoucna chtěli uskutečnit
Především propojujte výzkumné potřeby s jednotlivými agendami - oddělení X potřebu vědět Y pro agendu Z.
Podobně v kontextu jednotlivých výzkumných projektů mohou vyvstat nové výzkumné potřeby - zaznamenávejte i ty.
2. Dialog strukturujte pomocí mapy agend a potřeb
Pro strukturovaný dialog o výzkumných potřebách jsme vytvořili tzv. plachtu agend, která má sloužit k uchování jednotlivých agend a na ně vázaných výzkumných potřeb.
Plachta má např. umožnit roztřídění výzkumných potřeb na ty, které se naplní interními kapacitami (analytické, evaluační oddělení atd.) či externími kapacitami (programy BETA, SIGMA, veřejné zakázky)
Co s potřebami
Jakmile se s uživateli dohodnete, co a kdy potřebují, mohou vám přijít vhod další návody:
Někdy se stane, že něčí otázku dokážete zodpovědět pomocí už hotového výzkumu. Na to se ale potřebujete dobře starat o už udělané studie a analýzy ⟶ návod Péče o hotové analýzy
Na co si dát pozor aneb tipy & triky
Tento proces vyžaduje ideálně velké zapojení mnoha stakeholderů na ministerstvu. Je určitě výzvou najít ideální balanc mezi získávání relevantních informací a přehlcením požadavků na stakeholdery. Nejdůležitější je, aby stakeholdeři chápali a především viděli, že celý proces je nakonec pro jejich benefit a jejich ulehčení práce.