O co jde a k čemu to je
Před vypuštěním jakékoliv vizualizace dat do světa je dobré otestovat, zda je srozumitelná a pochopitelá.
Vizualizace je datový produkt a tak k němu můžete přistupovat. To znamená:
- Chápat, kdo jsou uživatelé
- Vcítit se do jejich situace
- Zjišťovat (nebo aspoň odhadovat), co potřebují
- Produkt dělat podle potřeb uživatelů
- Produkt před vypuštěním do světa otestovat
- Pak sbírat zpětnou vazbu a iterativně zlepšovat
Základním pojmem v této oblasti je tzv. prokletí poznání (curse of knowledge): uživatelé vaší vizualizace nevědí to, co vy, a pro vás je velmi těžké si představit, že to nevědí. Kroky, které v tomto návodu doporučujeme, vám kromě využití dobrých praxí v oboru vizualizace dat umožní také překonat toto prokletí (viz Xiong, Van Weelden, a Franconeri 2020).
Případová studie
Tento návod jsme vyvinuli a testovali s týmem OVE na MMR
Je to pro mě?
Tento návod vám pomůže, pokud platí některé z následujících tvrzení:
- Máme signály o tom, že naše vizualizace jsou pro uživatele našich výstupů těžko srozumitelné.
- Chceme si být jistější, že nepácháme žádné vizualizační hříchy.
- Občas máme pocit, že grafy do zpráv a prezentací dáváme spíš jako signál, že pracujeme z daty, než jako skutečně informativní prvek.
- Nejsme si při vytváření grafů a tabulek jistí, jestli využíváme vhodné formy zobrazení dat.
- Nedaří se nám v týmu shodnout na tom, jaké vizualizace používat na jaká data.
Pokud si jste docela jistí v kramflecích, ale rádi byste stavěli na aktuálním poznání o tom, jak funguje vnímání vizualizací, podívejte se do literatury.
Pokud byste rádi rozšířili spektrum vizuálních forem, které pro vizualizaci dat využíváte, můžete se inspirovat některým z mnoha zdrojů – nebo možná potřebujete využít nějaký jiný nástroj než Excel: podívejte se na možnosti níže.
Jak na to
1. Udělejte si obrázek o uživatelích vaší vizualizace
Vytvořte karty uživatelů
- Kdo to je, jaký*á je, co dělá? (jméno, věk, role, vzdělání, postoje, …)
- Čeho potřebuje dosáhnout? (sepsat analýzu / přesvědčit paní X / vysvětlit téma T, …)
- Co ho*ji trápí, čemu čelí, s čím se potýká („Jsem busy“ / „Nerad čtu data“ / „Špatně vidím“)
- Co chce od vizualizace dat
- Forma: přehled vs. detail, standard vs. inovace, …
- Účel: Zaujmout, přesvědčit, prozkoumat, hledat vzorce…
2. Definujte sdělení
Podle typu dat, se kterými pracujete, a informace, kterou chcete předat, zvolte formu vizualizace
Zvažte:
- co je hlavní informace, kterou chceme předat?
- co s čím srovnáváme?
- co očekáváme, že bude uživatel s vizualizací dělat? (rychle si ji prohlédne, bude v ní sám hledat informace a vzorce, bude zkoumat jednotlivé hodnoty… – )
Je potřeba tabulka, nebo graf?
Kdy použít tabulku
- Porovnat údaje (point in time, území, skupiny)
- Poskytnout hodnoty a měření (frekvence/počty, procenta/podíly, indexy)
- Poskytnout souhrnné údaje (součty, průměry)
- Zobrazit hodnoty velmi rozdílných velikostí (např. tisíce vs. miliony)
I tabulka je vizualizace: její rozložení, uspořádání a grafická úprava může usnadnit nebo zkomplikovat čtenáři život a navádět k různému čtení.
Kdy použít graf
- Zobrazit vzorce/pravidelnosti (např. sezonalita)
- Zvýraznit trendy (např. vývoj v čase) a rozdíly
- Ukázat vztahy (např. korelace)
Grafy: čáry, body, sloupce, koláče
Jaké typy grafů využít pro různé typy vztahů, srovnání a souvislostí?
- Sloupcový
- rozdělení
- řazení
- variabilita, odlišnost
- velikost
- časová řada
- Čarový
- časová řada
- korelace
- Koláčový
- část celku
- Bodový
- korelace
Další prvky grafů
- Anotační vrstva: porozumění nebo zaměření na konkrétní momenty můžete pomoct tím, že do grafu umístíte šipky, popisky nebo návod na čtení
- Osy, škály, legendy: samy nesou informaci (např. řazení) a mohou usnadnit čtení (např. vhodně umístěná legenda nebo přímé označení hodnot)
- Nedatové prvky (vodítka, pozadí): mohou napomoci čtení, ale pokud nejsou vhodně zvoleny, mohou odvádět pozornost od informací
- Titulek a podtitulek
- Titulek = hlavní sdělení grafu: „Nárůst počtu uchazečů o zaměstnání“
- Podtitulek = popis datové sady, území a časového úseku: „Vývoj počtu uchazečů o zaměstnání v Praze v období 2010-2022“
- Zdroj
Celkové uspořádání grafu a formu jeho prvků tvořte tak, abyste minimalizovali nároky na tzv. pracovní paměť, tj. aby čtenář musel co nejméně přeskakovat mezi prvky grafu, srovnávat od sebe vzdálené hodnoty a podobně. Pamatujte, že lidem docela dobře jde rozeznat z grafu celkový trend. Naopak těžší je srovnávat jednotlivé hodnoty (Franconeri 2021). Stavte grafy tak, abyste jim tyto úkoly usnadnili. Pokud je v datech jasný trend, měl by být poznat z „tvaru“ grafu; pokud čekáte, že čtenáři budou srovnávat jednotlivé hodnoty, udělejte to tak, aby byly vedle blízko, podobné, dobře vizuálně porovnatelné.
4. Držte se dobrých praxí
Může k tomu použít třeba checklist níže
5. Otestujte srozumitelnost a pochopitelnost grafu
Otestujte graf na sobě:
- Jak bych popsal/a graf nebo tabulku po telefonu?
Testujte graf na ostatních:
- Čtení: Ukážu ti graf, komentuj prosím průběžně nahlas, jak ho postupně čteš, jak nad ním přemýšlíš, čemu nerozumíš, co si odvozuješ.
- Sdělení: Projdi si, prosím, graf a zkus identifikovat, co je jeho hlavní myšlenkou, sdělením.
Pokuste se taky ukázat někomu graf na pouhých 5 vteřin a zeptejte se, co je jeho hlavní myšlenkou.
Tipy & triky a na co si dávat pozor
Většinu pastí jsme zachytili v checklistu – použijte jej.
Pár rad pro typické situace:
- Chci ukázat hodně dat, např. časovou řadu pro více entit
- rozložte graf do více panelů (tzv. small multiples, viz Schwabish (2014))
- Nevím, jaké vybrat barvy
- podívejte se, jestli vaše organizace nemá sestavené barevné schéma např. pro vizualizace
- pro kvantitativní škály lze doporučit palety viridis (můžete využít např. tento generátor)
- pro kvalitativní může pomoct nástroj ColorBrewer
- Nevím, jaký typ grafu použít
Použijte některou z pomůcek pro výběr grafu:
- Financial Times Visual Vocabulary + PDF + více
- Chart Chooser
- From data to Viz
- Which visualisation? Stephen Franconeri
- Chci vyrobit graf, který Excel neumí
Můžete ho zkusit hacknout, neboli nějak to omezené obejít. Pomůže některá z příruček.
Anebo využít jiný nástroj. Máte dvě možnosti: využít nějaký mocný a flexibilní programovací jazyk (typicky Python nebo R) anebo naopak některý z online nástrojů na tvorbu grafů.